SKATs juridiske nyheder
Nedlukningserstatning til minkavlere - aftale om sambehandling
19-06-2025

Spørgerne havde indgået en aftale om fælles sambehandling i forbindelse med ansøgning om nedlukningserstatning vedr. minkvirksomhed. Aftalen om sambehandling medførte, at det var Spørger 1, der ansøgte om erstatning på vegne af begge Spørgere. Spørger 2, der ikke kunne ansøge om erstatning, skulle samtidigt opgive sit krav mod staten. Erstatning og kompensation udbetaltes til Spørger 1, der ansøgte.

Spørgerne ønskede bekræftet, at aftalen om sambehandling mellem Spørgerne ikke medførte, at der opstod en fordring omfattet af kursgevinstlovens § 1 mellem de to Spørgere. Skatterådet bekræftede, at indgåelsen af aftalen om sambehandling og overførsel af erstatning og kompensation ikke medførte, at der opstod en fordring.

Spørger 1 ønskede bekræftet, at Spørger 1 ikke skulle opgøre genvundne afskrivninger og ejendomsavance vedrørende aktiver ejet af Spørger 2. Skatterådet bekræftede dette, da Spørger 1 ikke overtog ejendomsretten til Spørgers 2 aktiver i medfør af aftalen.

Spørger 2 ønskede bekræftet, at Spørger 2 skulle beskattes af tab/avancer på de ejede minkrelaterede aktiver på tidspunktet, hvor Spørger 2 kunne opgøre en afståelsessum. Skatterådet bekræftede, at Spørger 2 skulle beskattes af tab/avancer på tidspunktet, hvor Spørger 1 havde modtaget en afgørelse om erstatning fra erstatnings- og taksationskommissionen som 1. instans.

Spørgerne ønskede bekræftet, at Spørger 2 ikke afstod aktiver til Spørger 1 i indkomståret 2024 ved indgåelsen af aftalen om fælles ansøgning samt fordeling af erstatning/kompensation. Skatterådet bekræftede, at der ikke skete afståelse i indkomståret 2024 ved indgåelse af aftalen.

Spørgerne ønskede bekræftet, at et frafald af aftalen om sambehandling, indtil tidspunktet, hvor der var truffet en afgørelse om fra erstatnings- og taksationskommissionen som 1. instans, ikke medførte skattemæssige konsekvenser. Skatterådet bekræftede, at et frafald ikke vil få skattemæssige konsekvenser.

Styresignal - Ulovligt udbytte - Præcisering
19-06-2025

Styresignalet præciserer den skattemæssige behandling af ulovligt udbytte.

Skatte- og momspligt ved Play2Earn - Krypto - Spil - Moms
18-06-2025

Spørger ønsker bekræftet, at Spørgers aktiviteter med NFT’er, BIGTIME-tokens samt in-game genstande mv. i Web3/play2earn-spillet Big Time, som følge af Spørgers systematiske tilretning, og omfattende udgifter, skal anses som næring, at aktiviteterne ikke er momspligtige og at indkomsten ikke skal beskattes på retserhvervelsestidspunktet.

Det er Skatterådets opfattelse, at alle aktiviteterne inde i spillet skal anses som spil, og at gevinsterne skal beskattes på retserhvervelsestidspunktet efter statsskattelovens § 4 f. Dette skyldes, at spillet indeholder elementer, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst samt at spillet anses for direkte omfattet af spillelovens § 5, stk. 1, nr. 8. Da der er tale om spil, kan der ikke være tale om næring for så vidt angår aktiviteterne inde i spillet.

Det er Skatterådets opfattelse, at aktiviteterne uden for spillet ikke kan anses som næring og at afståelserne skal beskattes på afståelsestidspunktet efter statsskattelovens § 5 a. Der er herved lagt vægt på, at Spørgers handel med de pågældende NFT’er og tokens kun har været i gang i en kort periode, at Spørgers afståelser har været i begrænset omfang, og at Spørgers gevinster løbende geninvesteres i spillet i form af køb af yderligere NFT’er, leje af Spaces samt leje af TimeWardens mv.

Der er desuden lagt vægt på, at Spørgers handel foregår i hans fritid ved siden af anden kryptohandel, som heller ikke er vurderet som næring, idet Spørger ikke har en uddannelsesmæssig baggrund eller professionel tilknytning til de finansielle markeder i øvrigt. Der er endeligt lagt vægt på, at Spørger kan anvende aktiverne privat, ikke har markedsført sine NFT’er, og at han blot sætter dem til salg i nær tilknytning til spillet på Openloot.com, hvor køberne efter det oplyste ikke er bevidste om, hvem de handler med.

Skatterådet kan bekræfte, at Spørger agerer som en afgiftspligtig person, når spørger sælger og udlejer NFT’ere og BIGTIME tokens, fordi Spørgers salg og udleje sker med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at Spørger forventer at have en høj årlig omsætning og et højt årligt antal handler. Der er også lagt vægt på, at Spørger har en typisk adfærd for en erhvervsdrivende indenfor området.

Det er ved den momsmæssige vurdering, af om der er tale om økonomisk virksomhed, ikke af betydning om køb, salg og udleje foregår udenfor eller indenfor spillets rammer.

Skatterådet kan ikke bekræfte at Spørger anvendelse af BIGTIME-tokens kan momsfritages, det er dog Skatterådets opfattelse, at Spørgers anvendelse af BIGTIME-tokens i forbindelse med dannelse af kosmetiske NFT’ere (skins) ikke kan anses for levering mod vederlag. Anvendelsen er derfor ikke omfattet af momslovens anvendelsesområde, og Spørger skal derfor ikke afregne moms i forbindelse med denne anvendelse.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers salg af BIGTIME-tokens er momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 11, litra d, fordi BIGTIME-tokens ikke kan anses som et betalingsmiddel i momslovens forstand. Det er Skatterådets opfattelse, at BIGTIME-tokens ikke kun kan anvendes som betalingsmiddel til køb af skins og veksling til kryptovaluta. BIGTIME-tokens kan også anvendes som en virtuel "polet"/adgangsbillet til portaler i spillet og som en nødvendig ressource for at udføre håndværk og opgradering i spillet.

Det er i den forbindelse ikke relevant for vurderingen af, om Spørger er momspligtig af salg af BIGTIME-tokens, hvordan disse er fremkommet. Det relevante for den momsmæssige vurdering, er det Spørger leverer (BIGTIME-tokens).

Begrebet "virksomhed" i lønsumsafgiftsloven - Præciserende styresignal
17-06-2025

Skattestyrelsen præciserer begrebet virksomhed i lønsumsafgiftsloven i relation til obligatorisk national sambeskatning.

Afgift - fakturering uden elafgift - forbrug og leasingydelse - VE-anlæg
17-06-2025

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørger (der var et aktieselskab, som var fulgt ud ejet af X kommune) kunne fakturere X kommune uden elafgift efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, ved forbrug af elektricitet fra et VE-anlæg, der var eget af Spørger og blev stillet til rådighed for X kommune. Skatterådet begrundede sin afgørelse med, at X kommune hverken var elproducent eller lejer i en udlejningsejendom, hvorefter har X kommune ikke havde ret til afgiftsfritagelse for egetforbruget af elektricitet.

Bindende svar - afvisning - tidligere afgivet bindende svar
17-06-2025

Spørger ønskede bekræftet, at fartøjet X kunne klassificeres som et skib, der af interessentskabet anvendtes erhvervsmæssigt, og at udleje af køjepladser dermed var omfattet af momslovens fritagelse i § 34, stk. 1, nr. 7. Spørger ønskede også bekræftet, at udlejning af køjepladser udgjorde udlejning på hotellignende vilkår. Hvis spørgsmål 1 og 2 ikke kunne bekræftes, ønskede spørger bekræftet, at der var tale om udlejning af løsøre, der udnyttedes/benyttedes uden for EU, hvorfor leveringsstedet ikke var i Danmark, jf. momslovens § 16, stk. 5.

Skatterådet afviste at give bindende svar, da spørger i 2024 havde fået bindende svar. Det var Skatterådets opfattelse, at spørger allerede på baggrund af det tidligere bindende svar kendte de skattemæssige konsekvenser af sin levering af ydelser i form af deltagelse i togt mv. Skatterådet skulle i den forbindelse bemærke, at det ikke var hensigtsmæssigt, hvis Skatterådet kunne bruges som ekstra klageinstans eller tilsynsmyndighed.

Nedsættelse af momsgrundlaget - salg til detailhandlere - rabat til endelige forbrugere
17-06-2025

Spørger sælger varer i Danmark til detailhandlere. Der opkræves dansk moms af salgene. Detailhandlerne sælger produkterne videre til endelige forbrugere i Danmark, hvilket også sker med dansk moms. Den endelige forbruger kan for bestemte udvalgte produkter angive serienummeret i Spørgers online portal. Dette udløser en rabat i form af udstedelse af et betalingskort til kunden med et beløb, der svarer til en nærmere angivet rabat i forhold til, hvilket produkt forbrugeren har købt. Muligheden for at oplyse serienummer på portalen mod udbetaling af rabatten oplyses til kunden i forbindelse med købet. Det pågældende betalingskort udstedes af et selskab i Y3-land, der samtidig udbetaler beløbet svarende til rabatten på betalingskortet til kunden. Selskabet i Y3-land opkræver et koncernforbundet selskab i Y2-land de beløb, der udbetales på de pågældende betalingskort. Der opkræves således et beløb svarende til de cash back-rabatter, som er ydet de pågældende kunder, som har registreret produktets serienummer i online-portalen. Selskabet i Y2-land opkræver efterfølgende det tilsvarende beløb hos Spørger. Spørger ender således med at bære nøjagtig den rabat, som er udbetalt til de endelige forbrugere. Skatterådet bekræftede under henvisning til EU-Domstolens praksis for rabatter til endelige forbrugere, at spørger kan nedsætte sit momsgrundlag med den omhandlede rabat.

Tobaksafgift - Produkt uden indhold af tobak anset for groftskåret røgtobak
16-06-2025

Skatterådet bekræftede, at et tobaksfrit produkt, som er fremstillet til at blive anvendt i et elektronisk rygeapparat, blev anset for at opfylde betingelserne for groftskåret røgtobak.

Tilladelse - overdragelse af kapitalandele til erhvervsdrivende fond
16-06-2025

Sagen omhandlede, om der i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, kunne gives tilladelse til at et dødsbo vederlagsfrit kunne overdrage kapitalandelene i et kommende nystiftet datterselskab fra et holdingselskab til en påtænkt nystiftet fond, uden at det ville medføre udbyttebeskatning af boet, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Hvis Skatterådet kunne godkende anmodningen, påtænkte boet skattepligtigt at lade holdingselskabet stifte et nyt datterselskab ved apportindskud af bl.a. kapitalbesiddelser i et aktieselskab. Det var kapitalandelen i det påtænkte nystiftede datterselskab, som påtænktes overdraget til fonden.

Skatterådet fandt på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i afdødes ideelle interesse og ikke i afdødes personlige eller økonomiske interesse, hvorved Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele i det nystiftede datterselskab til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Der blev bl.a. henset til, at fondens formål måtte anses for almennyttig/almenvelgørende, idet det fremgik af udkastet til fondens fundats, at fondens formål bl.a. var at yde støtte til kulturlivet i [området], forskning i sundhedsfremme inden for kræft og blindhed, socialt støttearbejde i en kommune og at fonden også kunne yde støtte til almennyttige formål, der var beslægtet med de forannævnte formål.

Moms - Royaltyaftale - vederlag ikke momsfritaget
13-06-2025

To designeres efterfølgere har overdraget retten til at fremstille, markedsføre og sælge produkter designet af designerne til en fabrik. Skatterådet kunne ikke bekræfte, at royaltyvederlaget ikke er momspligtigt efter momsloven. Skatterådet kunne ligeledes ikke bekræfte, at royaltyvederlaget er omfattet af momsfritagelsen for ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i forbindelse med forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet.

Lån fra selskab til eneanpartshavers svigerfar
13-06-2025

Spørger ønskede at få bekræftet, at Spørger kunne yde et afdragsfrit 10-årigt lån på 500.000 kr. til hovedaktionærens svigerfar med sikkerhed i dennes ejerbolig, uden at lånet ville blive betragtet som en hævning uden tilbagebetalingspligt jf. ligningslovens § 16 E. Selskabet G1 ApS ejedes 100% af A, som også var administrerende direktør i selskabet. G1 ApS ejede H1 ApS (Spørger), som investerede i fast ejendom og påtænkte at investere i pantebreve med sikkerhed i fast ejendom. A var administrerende direktør hos Spørger. Spørger ønskede at yde et afdragsfrit 10-årigt lån på normale markedsmæssige vilkår til As svigerfar AB. Lånet skulle have sikkerhed i ABs ejendom. Ejendommen havde status som sommerhus, og AB anvendte ejendommen som helårsbolig, da AB var pensioneret.

Det var Skatterådets opfattelse, at lånet måtte anses for alene at blive ydet i kraft af As personlige relation til sin svigerfar AB og dermed for at blive ydet indirekte til A. A ville derfor være skattepligtig af låneprovenuet. Skatterådet bemærkede endvidere, at hvis det efter en konkret vurdering måtte lægges til grund, at lånet til As svigerfar AB reelt blev ydet uden tilbagebetalingspligt og låneprovenuet derfor var en gave til AB, ville også AB være skattepligtig af låneprovenuet. Skatterådets afgørelse offentliggjort som SKM2020.180.SR, hvor et lån fra et anpartsselskab til eneanpartshaverens bror ikke var omfattet af LL § 16 E, må anses for underkendt med Højesterets dom i SKM2023.273.HR.

Momsfritagelse - behandling - mestringsforløb for voksne
13-06-2025

Skatterådet kunne bekræfte, at spørgers intensive mestringsforløb for voksne med ADHD eller ADHD og autisme var momsfritaget efter momslovens §13, stk. 1, nr. 1.

Det var Skatterådets opfattelse, at spørger havde dokumenteret, at forløbet havde et terapeutisk formål. Formålet med forløbet var at forbedre deltagernes mentale sundhed og trivsel og øge deltagernes funktionsniveau. Forløbet gav deltagerne redskaber til at sikre en konkret og målrettet opkvalificering af deltagernes evne til at håndtere de udfordringer, der fulgte af deres handicap, så de kunne øge deres sundhed og indgå i samfundet og på arbejdsmarkedet på lige fod med andre uden et handicap. Spørgers forløb var således ikke en generel personlig udviklingsaktivitet.

Der blev ved vurderingen ligeledes lagt vægt på, at forløb var opbygget på baggrund af metoder, som var anbefalet af Sundhedsstyrelsen og internationale sundhedsorganisationer til forbedring af helbred hos voksne med ADHD og autisme.

Spørger var uddannet og autoriseret læge, forløbet blev derfor leveret som led i udøvelsen af lægegerning og dertil knyttede erhverv.

Begge betingelser for at blive omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1 var således opfyldt.

Manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat - Hæftelse for betaling af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat - Filial af lettisk selskab
13-06-2025

En filial af et lettisk selskab var i perioden 1. maj 2019 - 31. december 2019 skattepligtig til Danmark som følge af fast driftssted. Filialen drev virksomhed inden for byggebranchen. Til udførelsen af arbejdet anvendte filialen godt 100 medarbejdere, der alle var fra Letland. Medarbejdernes indkomst herved var vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet, og medarbejderne var derfor begrænset skattepligtige til Danmark af indkomsten i henhold til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. Der var ikke udstedt skattekort til medarbejderne, og filialen havde ikke indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i medarbejdernes løn. For Landsskatteretten var spørgsmålet, i hvilket beløb indeholdelse skulle være sket. Filialen oplyste, at der blev aftalt en nettoløn med medarbejderne, da det ikke var muligt for medarbejdere uden kendskab til det danske skattesystem at forholde sig til andet. Den udbetalte nettoløn udgjorde forskellen mellem lønudgifter ifølge filialens regnskaber med fradrag af skat og sociale bidrag til Letland. Filialen gjorde gældende, at indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag skulle ske i den udbetalte nettoløn, idet indeholdelse ifølge kildeskatteloven skulle ske i det "udbetalte beløb". Landsskatteretten fandt, at der ved "den udbetalte A-indkomst" i den dagældende kildeskattelovs § 48, stk. 7, og "vederlaget i penge" i arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, 1), måtte forstås den A-indkomst, der var erhvervet ret til (bruttolønnen) efter lovbestemte fradrag, såsom ATP, arbejdsmarkedsbidrag og fradrag for pensionsordninger og lignende. Filialen skulle derfor heri have indeholdt 55 % i A-skat og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag. Filialen var bekendt med det faktiske grundlag i forbindelse med udbetalingerne af A-indkomsten til de lettiske medarbejdere og havde derfor ikke godtgjort, at der ikke var udvist forsømmelighed, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.  Filialen hæftede derfor for den manglende indeholdelse. Da der for Landsskatteretten ikke forelå tilstrækkelige oplysninger til at fastlægge bruttolønnen, hjemviste Landsskatteretten fastlæggelsen af dette beløb, hvori indeholdelsen skulle være sket, til Skattestyrelsen.

Moms ift. udbetaling af ekstraordinær sikkerhedsstillelse efter ABT-18
13-06-2025

Spørger driver entreprisevirksomhed med levering af anlæg til bl.a. forsyningsselskaber. Der er mellem Spørger (entreprenør) og G1 (bygherre) indgået en totalentreprisekontrakt baseret på "Almindelige betingelser for totalentreprise i bygge- og anlægsvirksomhed 2018" (ABT-18), idet visse af standardbetingelserne dog er fraveget.

I henhold til kontrakten skal Spørger i sin egenskab af entreprenør stille sikkerhed for opfyldelsen af sine forpligtigelser.

Den i medfør af kontraktens § 9 stillede sikkerhed tjener til fyldestgørelse af alle krav, som bygherren måtte have i anledning af aftaleforholdet, herunder krav vedrørende eventuelle ekstraarbejder og tilbagebetaling af for meget udbetalt entreprisesum. 

I medfør af kontraktens § 34, stk. 2, har Spørger endvidere stillet sikkerhed for bygherrens forudbetaling af 1. rate.  Anmodningen om bindende svar angår alene den momsmæssige behandling såfremt sikkerhedsstillelsen i medfør af kontraktens § 34, stk. 2, udbetales til bygherren. 

Skatterådet bemærker, at uanset om det er sikkerhedsstillelsen i medfør af ABT-18, § 9 eller § 34, stk. 2, som udbetales, er det afgørende for den momsmæssige behandling, om udbetalingen er et vederlag for leveringen af en vare eller ydelse, eller om udbetalingen er en erstatning, som derfor falder uden for momslovens anvendelsesområde. 

I forhold til en eventuel udbetaling af den konkrete sikkerhedsstillelse i medfør af § 34, stk. 2, kan Skatterådet bekræfte, at en eventuel udbetaling af sikkerhedsstillelsen i medfør af kontraktens § 34, stk. 2, skal ske uden tillæg af moms, idet denne udgør en erstatning uden modydelse og derfor falder uden for momsloven.

Anpartshaverlån beskattet efter ligningslovens § 16 E var ikke blevet apportudloddet
13-06-2025

En hovedanpartshaver havde i 2013 og 2014 løbende foretaget hævninger over sin mellemregningskonto i anpartsselskabet. Anpartshaveren havde derved optaget ulovlige anpartshaverlån, som ubestridt skulle beskattes efter ligningslovens § 16 E. Selskabet havde efterfølgende i 2014 og 2015 udloddet udbytte til hovedanpartshaveren, som delvist var blevet anvendt til at nedbringe anpartshaverlånene.   

Sagen angik, om udbytteudlodningerne i 2014 og 2015 skulle betragtes som apportudlodninger af de to anpartshaverlån, som hovedanpartshaveren havde optaget i 2013 og 2014, med den konsekvens, at udlodningerne ikke skulle beskattes, eller om der var tale om kontantudlodninger med den konsekvens, at anpartshaveren skulle beskattes heraf.  

Retten fandt, at hovedanpartshaveren ikke havde bevist, at der var tale om apportudlodninger, og frifandt derfor Skatteministeriet. Retten lagde bl.a. vægt på, at selskabet ved at indberette udlodningerne til skattemyndighederne og betale udbytteskat heraf havde behandlet udlodningerne som kontantudlodninger, og at det ikke fremgik af selskabets bogføring mv., at der var tale om apportudlodninger.   

De af hovedanpartshaveren fremlagte vurderingsberetninger og generalforsamlingsreferater kunne ikke føre til en anden vurdering, fordi materialet først var fremsendt til skattemyndighederne i april 2019, og fordi revisorens forklaring om bl.a. dateringerne af vurderingsberetningerne ikke stemte overens med de skriftlige besvarelser i sagen.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse var ikke opfyldt
13-06-2025

Sagen angik, om skatteyderen kunne få genoptaget sin skatteansættelse for indkomståret 2008 ekstraordinært, herunder en genoptagelse af skatteberegningen af skatteyderens restskat og restarbejdsmarkedsbidrag.  

Landsretten henviste til retsgrundlaget vedrørende kildeskattelovens § 60, stk. 1, litra b, samt pkt. 95 og 120 i cirkulære nr. 135 af 4. november 1988 om opkrævning af indkomst- og formueskat efter kildeskatteloven.  

Herefter fandt landsretten, at i hvert fald under de foreliggende omstændigheder, hvor hæftelsesansvaret først blev konstateret i 2012, og beløbene hverken var opkrævet eller betalt, var skattemyndighederne berettigede til at opkræve den manglende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag som restskat over årsopgørelsen uden at foretage modregning af beløbene. Skattemyndighederne havde dermed ikke begået en fejl, der havde medført en materielt urigtig ansættelse, som det efter en konkret bedømmelse måtte anses for urimeligt at opretholde, hvorfor der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse efter hverken skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, eller almindelige forvaltningsretlige principper.  

Videre anførte landsretten, at det ikke kunne føre til en anden vurdering, at skatteyderen havde anført, at skattemyndighedernes fremgangsmåde måtte anses for at have været mere bebyrdende for ham på grund af rentetilskrivning og procenttillæg, end en særskilt straksopkrævning ville have været. 

Da der ikke var grundlag for genoptagelse, havde landsretten ikke anledning til at tage stilling til, hvorvidt skatteyderen havde overholdt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. 

Med den begrundelse blev byrettens frifindende dom stadfæstet.

Omkostningsgodtgørelse - Medholdsgrad - Hjemvisning
12-06-2025

Sagen angik, hvordan medholdsvurderingen skulle foretages i et tilfælde, hvor byretten havde hjemvist den indbragte afgørelse til fornyet behandling i Skattestyrelsen. Landsskatteretten fandt, at medholdsvurderingen skulle foretages med udgangspunkt i byrettens dom og ud fra de forhold, der forelå på domstidspunktet. Landsskatteretten fandt herefter, at byrettens hjemvisning af sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen ikke i sig selv kunne medføre, at klageren havde opnået medhold i overvejende grad, idet bedømmelsen heraf måtte bero på en samlet konkret vurdering af, hvilke forhold, der havde medført hjemvisningen, sammen med de øvrige forhold, der kunne indgå i medholdsvurderingen. Da Skattestyrelsen ikke havde foretaget en sådan samlet konkret vurdering, hjemviste Landsskatteretten sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen med henblik på, at Skattestyrelsen foretog en ny skønsmæssig vurdering af medholdsgraden ud fra de forhold, der forelå på tidspunktet for byrettens dom, herunder de forhold, der havde medført hjemvisningen, såvel som de øvrige forhold, der ifølge forarbejderne kunne indgå i medholdsvurderingen.

Ordinær genoptagelse - skatteforvaltningslovens § 26 - tab på aktier - modregning af negativ skat - kildeartsbegrænsede/ikke-kildeartsbegrænsede tab - underskud - praksisændring.
12-06-2025

Højesteret afsagde den 8. december 2020 dom (SKM2020.531.HR) om, hvorvidt en skattepligtig havde adgang til at modregne uudnyttet negativ skat af et tab på anparter i 2010 i slutskatten for indkomstårene 2013 og 2014 i medfør af personskattelovens § 8 a, stk. 5, selv om han ikke havde selvangivet tabet for 2010, og betingelserne for genoptagelse af skatteansættelsen for dette indkomstår ikke var opfyldt.

Højesteret fandt, at den skattepligtige ved skatteansættelsen for indkomstårene 2013 og 2014 var berettiget til en ændret bedømmelse af grundlaget for fremførselsberettiget negativ skat i 2010, selv om fristen for genoptagelse af skatteansættelsen for 2010 var udløbet, da han fremsatte sin anmodning herom, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Han havde derfor krav på, at skatteansættelsen for 2013 og 2014 blev foretaget på det grundlag, der ville have været det rette, hvis grundlaget for fremførselsberettiget skatteværdi af tab fra 2010 var opgjort korrekt.

Højesterets dom i SKM2020.531.HR har indebåret en praksisunderkendelse, og der kan derfor efter omstændighederne gives adgang til ekstraordinær genoptagelse for andre skattepligtige.

Efter den nye praksis kan en skattepligtig, der kan fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der godtgør, at en skatteansættelse for et tidligere indkomstår er sket på et fejlagtigt grundlag, som udgangspunkt få skatteansættelsen for et senere indkomstår foretaget eller ændret på en sådan måde, at skatteansættelsen får det indhold, som den ville have fået, hvis skatteansættelsen for det tidligere indkomstår ikke havde været fejlbehæftet.

Straf - moms - fortsat forbrydelse - forsæt - revisorerklæring om opdragets karakter
12-06-2025

T var tiltalt for overtrædelse af momsloven, ved som indehaver af en enkeltmandsvirksomhed med forsæt til momsunddragelse for perioden 1. januar 2016 - 31. december 2016, for perioden 1. januar 2017 - 31. december 2017, for perioden 1. januar 2018 - 31. december 2018, for perioden 1. juli 2019 - 31. december 2019 samt for perioden 1. januar 2020 -31. december 2020 via TastSelv Erhverv, at have afgivet urigtige eller vildledende eller fortiet oplysninger, ved at have angivet sin virksomheds momstilsvar for lavt med henholdsvis 63.626 kr. (2016), 42.698 kr. (2017), 40.085 kr. (2018), 4.782 kr. (2. halvår 2019) og 36.713 kr. (2020). T havde derved unddraget 187.904 kr. i moms.

T forklarede, at han selv foretog indberetning af moms for hele gerningsperioden. Han foretog også selv bogføring i sit økonomistyringssystem. I forbindelse med indberetning af moms var han imidlertid ikke opmærksom på, at hans økonomistyringssystem kunne udarbejde lister med de eksakte tal for både indgående og udgående moms. Han foretog derfor en manuel udregning af momstallene ved gennemgang af samtlige fakturaer og bilag og ved sammenlægning af tallene på en lommeregner. Han gjorde det på samme måde i alle årene. Han måtte have tastet forkert for første halvår af 2016. Han kunne godt se nu, at der var en voldsom difference. Til de afrundede tal til nærmeste hundrede forklarede T, at han ikke kunne give en nærmere forklaring herpå men afviste, at have skønnet eller afrundet tallene. T gik ud fra, at hans revisor i forbindelse med udarbejdelse af årsregnskabet kontrollerede momstallene og ville have meddelt ham, hvis der var fejl i de tal, som han havde indberettet til told- og skatteforvaltningen. Han havde ikke læst årsregnskaberne, herunder revisorens erklæring om omfanget af revisorens arbejde.

Retten fastslog, at efter fast praksis ansås urigtige momsangivelser i fortløbende angivelsesperioder i udgangspunktet som en fortsat forbrydelse, og forældelsesfristen beregnedes fra den dag, forbrydelsen var ophørt, svarende til den seneste angivelsesfrist. Den omstændighed, at T ved en tilfældighed ved indberetningen af moms vedrørende 1. halvår af 2019 indberettede moms til ugunst for sig selv kunne ikke føre til en anden vurdering. Forældelsesfristen blev afbrudt ved sigtelsen af T den 12. juli 2023. Retten fandt herefter ingen af forholdene forældet. 

Retten lagde vægt på, at T som selvstændig erhvervsdrivende havde påtaget sig forpligtelser, herunder til at foretage korrekt indberetning af moms, og retten lagde til grund, at T igennem hele gerningsperioden ved hver af de halvårlige indberetninger, dog undtaget 1. halvår 2019, havde angivet momstilsvaret for lavt. Henset til, at T’s momsindberetninger i hele gerningsperioden var afrundet til hele hundrede, og at differencen mellem det reelle tilsvar opgjort efter T’s eget bogføringsmateriale og T’s indberetninger for flere perioders vedkommende var betydelig, tilsidesattes T’s forklaring om, hvorledes han havde udregnet momstilsvarene. T havde skønnet momstilsvarene, og han havde derved haft det fornødne forsæt til momsunddragelsen. Eventuelle uklarheder vedrørende omfanget af T’s revisors opgaver kunne ikke føre til en anden vurdering, navnlig henset til revisorens erklæring om opdragets karakter i alle årsrapporterne i gerningsperioden. 

T idømtes en bøde på 290.000 kr. som en tillægsstraf med forvandlingsstraf af fængsel i 60 dage.

Tilladelse - Overdragelse af kapitalandele til erhvervsdrivende fond
12-06-2025

Skatterådet gav den 19. december 2023 tilladelse til, at Holdingselskabet kan overdrage sine anparter i H1 ApS vederlagsfrit til en påtænkt nystiftet erhvervsdrivende fond, uden at dette udløser udbyttebeskatning af Personanpartshaveren efter ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6 (nu nr. 5). Tilladelsen er offentliggjort som SKM2024.4.SR. Ved kapitalforhøjelse foretaget den 21. januar 2025 tegnede A ApS og B ApS nominelt DKK 40.000 anparter hver i H1 ApS. A ejer anparterne i A ApS, og B ejer aktierne i B ApS. Formålet med at få de nye ejere ind er et led i at modne projektet, således at det bliver klar til at blive drevet i regi af en erhvervsdrivende fond. Rådgiver anmoder derfor om, at Skatterådets tilladelse af 19. december 2023 udvides, så den også inkluderer A og B. Rådgiver oplyser supplerende, at Fondens formål og vedtægter ikke har ændret sig, og projektgruppens ambition med projektet er fortsat den samme som anført i Skatterådets tilladelse af 19. december 2023. Skatterådet giver tilladelse til, at A ApS´ og B ApS´ indskud af anparter i H1 ApS til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skal anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 til A og B, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Personanpartshaverens tilladelse af 19. december 2023 består uændret.